Belgische familiale modeketen verbreedt en verjongt met duurzame huismerken en uitbreiding flagshipstores en winkels

Ondanks de neerwaartse trend in de moderetailmarkt haalt modeketen e5 haar vooropgestelde omzet van 66,5 miljoen € voor 2021, met een recurrente Ebitda van bijna 10%. De huidige halfjaargroei van 43% tegenover de eerste zes maanden van 2021 overtreft opnieuw de markttrend. Zo zetten de broers Peter en Kristof De Sutter het succes van e5 verder, sinds hun overname begin 2021. De Belgische familiale modeketen legt de lat hoog voor de toekomst met een beoogde omzet van 90 miljoen € voor 2022 en 60 winkels tegen midden 2024. Hiervoor zet e5 fors in op investeringen in het merk, winkels en flagshipstores, webshop, logistiek, ERP en business intelligence, medewerkers en de verduurzaming van het assortiment met nieuwe eco-vriendelijke collecties die jong en oud aanspreken. 

Het gaat goed met e5. Amper zes maanden na de doorstart is e5 uit de rode cijfers, werd het personeelsbestand uitgebreid met 50 nieuwe medewerkers en worden de winkels aan een hoog tempo vernieuwd. Verder staan een performante webshop en online verkoop op marketplaces die op termijn goed moet zijn voor een kwart van de omzet, en een nieuw ERP-systeem in de stijgers.

e5 mikt op een omzet van 100 miljoen euro excl. BTW in 2023. Ondanks de negatieve impact van het voorbije coronajaar op de fashion retailsector in het algemeen verwacht e5 mooie winstcijfers voor 2021. Hiermee laat het bedrijf het rampzalige jaar 2019 achter zich, toen met een omzet van 80 miljoen euro, 7 miljoen euro geconsolideerd verlies geleden werd. Met een, ondanks corona, zeer sterk eerste half jaar loopt e5 vooruit op haar businessplan en kan het haar investeringsplannen op volle kracht uitrollen.

“We zetten een heel sterk resultaat neer dankzij onze troeven, die ons onderscheiden van de concurrentie. Met de vernieuwing en uitbreiding van onze winkels verhogen we de nabijheid bij onze klanten. We bieden hen een optimale winkelbeleving met een optimale prijs/kwaliteit verhouding. We zetten hiervoor heel hard in op een gepersonaliseerde aanpak met een echte ‘boetiekbeleving’ in onze winkels. We versterken deze aanpak nog met het heropstarten na corona van de personal shopping service My Style in onze flagshipstores. Naast de topkwaliteit van onze huismerken, die we zelf ontwerpen en produceren, vernieuwen we, ook dankzij ons versterkt logistiek apparaat, onze collecties sneller en intensiever dan voorheen, zonder in te boeten aan design, kwaliteit, afwerking en pasvormen. Dit maakt ons competitiever dan ooit en geeft ons vertrouwen in de onzekere toekomst. Onze huidige en toekomstige klanten zien dat en vinden steeds meer en beter de weg naar onze winkels,” aldus Peter en Kristof De Sutter.

Duurzaam modeverhaal voor iedereen

e5 zet voorts krachtdadig in op het aantrekken van een jonger publiek en klanten die bewuster mode willen consumeren met haar duurzame huismerken: de Refive denim en Liberty Loving nature.

Refive staat voor ‘reduce, reuse, recycle, respect en revive’ die ook de uitgangspunten zijn van het duurzaamheidsbeleid van e5. Met de innovatieve water- en energiebesparende, milieuvriendelijke productie van de Refive denim collectie brengen de broers De Sutter hun jarenlange ervaring in jeanskledij naar de e5 winkelvloer. De duurzame Refive collectie werkt met ‘post-consumer’ katoen of gerecycleerde resten van denimproductie en oude jeans in combinatie met organisch katoen.


De Liberty Loving nature collectie op haar beurt combineert feel good fashion met een hart voor de natuur. De collectie gaat voluit voor duurzame en kwalitatieve stoffen zoals organisch katoen, lenzing viscose en gerecycleerd polyester.


Tijdens de Refive Days van 7 tot 20 september organiseert e5 ook dit jaar, in samenwerking met Oxfam, een grootschalige ophaalactie van oude kleding in goede staat voor hergebruik door mensen in ons land die het nodig hebben. Met deze Oxfam herfstcampagne, waaraan e5 al meer dan 20 jaar meewerkt, haalt het jaarlijks ongeveer 800 ton kleding op. Hiermee is e5 een van de belangrijkste partners van Oxfam. De klanten worden extra aangezet om hun oude kleding een nieuw leven te bieden met een korting van 12,5€ per aankoopschijf van 50€.

“Onze klanten kopen bewuster dan ooit en kiezen duidelijk voor de kwaliteit van onze collecties en de gepersonaliseerde winkelbeleving. Hierdoor zijn we goed gewapend tegen schommelingen in de zeer wisselvallige mode retailmarkt. We zetten daarom ons investeringstraject voort en blijven nieuwe medewerkers aantrekken, winkels openen en onze huismerken, samen met andere collecties, uitbreiden, verjongen en verduurzamen. Dit verklaart onze atypische groei en succes die we blijven tillen naar een hoger niveau”, besluiten Peter en Kristof De Sutter.

Over e5

Belgisch familiebedrijf en modeketen e5 is een vaste waarde in het Belgische modelandschap. De modeketen verkoopt een vernieuwende mix van eigen en internationale merken, voor vrouwen en mannen. De winkels krijgen elk jaar meer dan 500.000 klanten over de vloer. Ook in haar snel groeiende webshop brengt e5 betaalbare en kwalitatieve kleding. e5 is als één van de weinige 100% Belgische familiale modeketens stevig verankerd in ons land en voert hierbij een ambitieus duurzaamheidsbeleid.

Het bedrijf werd opgericht in 1979 en telt een 55 winkels, verspreid over Vlaanderen. e5 stelt ca. 400 mensen tewerk. Het hoofdkantoor is gevestigd in Sint-Niklaas. e5 werd al een aantal keer verkozen tot ‘Beste Winkelketen van België’ in verschillende categorieën. De retailer kreeg onder meer de ‘Webshop Award Belgium 2017-2018’ voor zowel dames- als herenmode, en werd verkozen tot ‘Beste Winkelketen van België 2020-2021’ voor dames- en herenmode. Voor meer informatie: www.e5.be

 

Ben je journalist en op zoek naar informatie of beeldmateriaal van e5?

Download onze persfoto's of contacteer ons persbureau: 
UPR Belgium | Rani Bauwens | +32 3 230 30 92 |  +32 463 30 19 52 | rani@upragency.com